Projekt PFRON

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna to świadome i celowe oddziaływanie na podmiot wychowania za pomocą metod i technik zmierzających do przywrócenia pożądanych cech osobowo – poznawczych w obrębie motywacji oraz emocji edukacyjnej.
Jest to również oddziaływanie za pomocą środków psycho-pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności w edukacji, tj. nabywaniu, przyswajaniu wszechstronnej wiedzy i posługiwaniu się nią w życiu społecznym.
Jej celem jest przywrócenie możliwości rozwoju umysłowego do normatywu społecznego, podmiotom z deficytami edukacyjnymi na miarę ich możliwości psycho-somatycznych.

Cele ogólne:

  • Stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego poprzez usprawnienie analizatora wzrokowego, słuchowego oraz motoryki dużej i małej;
  • Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości i predyspozycji rozwojowych;
  • Wyrównywania i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji;
  • Oddziaływanie psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne wpływające na rozwój dziecka.

Terapia pedagogiczna realizowana jest poprzez:

  • stymulowanie rozwoju dzieci i młodzieży (cel nadrzędny);
  • stymulowanie i usprawnienie rozwoju funkcji psycho-motorycznych;
  • wyrównywanie braku wiedzy i praktycznych umiejętności manualnych;
  • eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych poprzez różne techniki;
  • eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
Formy wsparcia:
  • Stymulacja ogólnorozwojowa dziecka:
  • ćwiczenia koncentracji uwagi;
  • rozwijanie spostrzegawczości;
  • uważne słuchanie poleceń;
  • wyrównywanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych;
  • rozwijanie zainteresowań i motywacji do działania;
  • opanowanie napięć emocjonalnych w sytuacjach trudnych;
  • wzmacnianie poczucia wartości w celu pokonywania trudności;
  • Wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:
  • kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy takich, jak: słuchanie, mówienie, obserwowanie, tworzenie, odtwarzanie;
  • Usprawnianie zaburzonych funkcji w zakresie:
  • analizy i syntezy słuchowe, wzrokowe;
  • percepcji słuchowej;
  • mowy i zasobu słów;
  • koordynacji wzrokowo – ruchowej;
  • ćwiczeń manualnych;
  • ćwiczeń grafomotorycznych;
  • koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej oraz percepcji i pamięci słuchowej;
  • orientacji w  kierunkach, schemacie ciała;
  • pamięci dowolnej, długotrwałej, dotykowej, ruchowej i słownej;
  • Rozwój psychiczno – emocjonalny:
  • budzenie wiary we własne możliwości;
  • akceptowanie siebie i innych;
  • kształtowanie odporności emocjonalnej;
  • wyzwalanie własnej aktywności;
  • wdrażanie do systematyczności;
  • kontrolowanie własnych przeżyć i zachowań.