Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to świadome i celowe oddziaływanie na podmiot wychowania za pomocą metod i technik zmierzających do przywrócenia pożądanych cech osobowo – poznawczych w obrębie motywacji oraz emocji edukacyjnej.
Jest to również oddziaływanie za pomocą środków psycho-pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności w edukacji, tj. nabywaniu, przyswajaniu wszechstronnej wiedzy i posługiwaniu się nią w życiu społecznym.
Jej celem jest przywrócenie możliwości rozwoju umysłowego do normatywu społecznego, podmiotom z deficytami edukacyjnymi na miarę ich możliwości psycho-somatycznych.
Cele ogólne:
- Stworzenie dziecku możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego poprzez usprawnienie analizatora wzrokowego, słuchowego oraz motoryki dużej i małej;
- Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości i predyspozycji rozwojowych;
- Wyrównywania i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji;
- Oddziaływanie psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne wpływające na rozwój dziecka.
Terapia pedagogiczna realizowana jest poprzez:
- stymulowanie rozwoju dzieci i młodzieży (cel nadrzędny);
- stymulowanie i usprawnienie rozwoju funkcji psycho-motorycznych;
- wyrównywanie braku wiedzy i praktycznych umiejętności manualnych;
- eliminowanie niepowodzeń edukacyjnych poprzez różne techniki;
- eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji.
Formy wsparcia:
- Stymulacja ogólnorozwojowa dziecka:
- ćwiczenia koncentracji uwagi;
- rozwijanie spostrzegawczości;
- uważne słuchanie poleceń;
- wyrównywanie niedoborów i zaburzeń rozwojowych;
- rozwijanie zainteresowań i motywacji do działania;
- opanowanie napięć emocjonalnych w sytuacjach trudnych;
- wzmacnianie poczucia wartości w celu pokonywania trudności;
- Wspomaganie rozwoju zdolności i zainteresowań:
- kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy takich, jak: słuchanie, mówienie, obserwowanie, tworzenie, odtwarzanie;
- Usprawnianie zaburzonych funkcji w zakresie:
- analizy i syntezy słuchowe, wzrokowe;
- percepcji słuchowej;
- mowy i zasobu słów;
- koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- ćwiczeń manualnych;
- ćwiczeń grafomotorycznych;
- koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej oraz percepcji i pamięci słuchowej;
- orientacji w kierunkach, schemacie ciała;
- pamięci dowolnej, długotrwałej, dotykowej, ruchowej i słownej;
- Rozwój psychiczno – emocjonalny:
- budzenie wiary we własne możliwości;
- akceptowanie siebie i innych;
- kształtowanie odporności emocjonalnej;
- wyzwalanie własnej aktywności;
- wdrażanie do systematyczności;
- kontrolowanie własnych przeżyć i zachowań.